Home Aktualności Dlaczego franczyza nie jest zbyt popularna w Polsce?
Aktualności

Dlaczego franczyza nie jest zbyt popularna w Polsce?

Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Franczyza, pomimo niekwestionowanych zalet, posiada też wiele wad, jak chociażby konieczność podporządkowania się franczyzodawcy i podążania za jego koncepcjami i trendami.

Pomimo szumnych zapewnień w mediach o wysokich zyskach franczyzobiorców, często okazuje się to nieprawdą lub niemożliwością. Reklamując franczyzę, niewiele mówi się o systemie kar i opłat, jakie musi ponieść franczyzobiorca ani o nieuczciwych franczyzodawcach i ich praktykach względem podwładnych. Umowę franczyzy często redaguje sztab prawników, a niezorientowany w przepisach przedsiębiorca może z łatwością przeoczyć kruczki prawne, jakich tam pełno.

Franczyza nie jest zatem zbyt atrakcyjna dla polskich przedsiębiorców. Także dlatego, że w przypadku kłopotów z franczyzodawcą, są oni stroną ewidentnie słabszą, gorzej chronioną przez ustawodawcę i o wiele trudniej jest im dojść swoich praw w starciu z rynkowymi gigantami.

Franczyzobiorca nie może także wyznaczać kierunku rozwoju firmy, jest on tylko jednym z ogniw w zazwyczaj ogólnopolskiej firmie sieciówce. Brakuje mu też często kapitału, a jeżeli posiada duże środki finansowe, nie jest zainteresowany zawieraniem takich umów, bo i po co pracować na kogoś, zamiast w zupełności na własny rachunek? W tym właśnie tkwi bezsens franczyzy – w niesamodzielności i niemożliwości decydowania o sposobach i kierunkach rozwoju firmy. Doświadczeni przedsiębiorcy wolą zbudować własną firmę od podstaw i pokierować nią w pożądaną stronę, pozostając przy tym niezależnym.

Czytając poradniki o wadach franczyzy, starajmy się kalkulować ryzyko, na jakie bylibyśmy narażeni przy podpisaniu takiej umowy i każdorazowo konsultujmy takie umowy z prawnikiem. Pozwoli to uniknąć wielu przykrych konsekwencji, wynikających z niezrozumienia umowy.

Pozycjonowanie stron cennik – kliknij koniecznie! Profesjonalista pomoże Ci tu wypromować firmę w SEO. Twoja firma uniknie przez to bycia niezauważoną w internecie, zaczniesz naprawdę zarabiać!

Franczyza w Polsce to bardzo grząski grunt, gdzie nietrudno o potknięcie, zwłaszcza, gdy jest się niedoświadczonym, początkującym przedsiębiorcą. Dlatego przed podpisaniem takiej umowy trzeba się sto razy zastanowić, jakie możemy odnieść korzyści i jak zminimalizować ryzyko biznesowe w takim przypadku. Na rynku franczyzy w Polsce jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia. Konieczne są tu zdecydowane inicjatywy ustawodawcy w stworzeniu prawa lepiej chroniącego franczyzobiorców przed nieuczciwymi praktykami franczyzodawców.

Author

Joanna Dynerowicz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *